Een beetje Panamarenko blijven
Eind
vorig jaar tekende Panamarenko zichzelf de hemel in met een laatste, zelfbedachte
formule.
Zo moet het gebeurd zijn. Op een dag dat vogels met zijn allen
verzamelden op één van de vele bouwkranen die tegenwoordig hoog boven elke stad
uitpieken, weifelend of ze nu wel of niet zouden vertrekken. Verandering van
klimaat schudt het grut door elkaar, net zoals Panamarenko dat deed.
Zijn
artiestennaam vond hij zelf uit maar eigenlijk bestond ie al. Het is een
aaneengeknoopte afkorting van een luchtvaartmaatschappij - toepasselijk - maar
ook een beetje de naam van een Russische generaal. Van een strateeg, preciseert
Henri Van Herwegen, gekleed in uniform met brede revers en een dubbele rij
gouden knopen. Met kinderlijke geestigheid maar ver af van naïviteit.
Met
architectuur, techniek en fysica in zijn bloed was hij altijd op weg naar de
realisatie van visionaire ideeën.
Van dat manneke komt niks terecht
Vroeger,
op de schoolkoer, verzamelden we elastiekjes, karton, draad, stukjes hout en
plastiek in alle vormen. Dat boksten we in elkaar tot het iets werd. Dat was onze
uitvinding en de dag kon verder niet meer stuk. Wij gingen slapen in de
overtuiging dat we de wereld gingen verbouwen. Dat gevoel komt helemaal terug
wanneer je naar zijn werken kijkt. Bij mij toch. Laat me alstublieft een beetje
Panamarenko blijven.
Wordt
de wetenschap kunst of is zijn kunst wetenschap? Je m’en fou. Zijn fantasie wordt realiteit op zijn schoonst. Elk
vel papier vult Panamarenko in met tekeningen, berekeningen, details en kleur
in een perfecte lay-out. Het is fase 3 van het ontwerp, (heel kort) schrijft
hij er fijntjes bij. Hij knipoogt naar Cristo
wanneer hij zichzelf laat inpakken. Zo is hij meer waard.
Zijn
plannen verwezenlijken kost veel geld. Hij laat zich filmen in een wit pak met
witte hoed. Hij is miljonair. Zijn realiteit is fantasie in de werkelijkheid.
Maar
het zijn ook drie in elkaar geknutselde vogels, perfect geplaatst op twee ronde
tafeltjes. Een parasol en een luifel houden denkbeeldige zon tegen. Dit is de Vogelmarkt. Of een kleine tekening van de
gevel van zijn ouderlijk huis. Alleen maar die gevel.
Ik
herinner me een vorige tentoonstelling van Panamarenko. Een ruimtetuig stond In
het midden van de zaal. Zo één waarvan je mocht denken dat het echt ging
vliegen. Mijn zoontje en ik leunden samen met onze handen op het ruimteschip om
het goed te bekijken, ook de binnenkant. We kregen een boze galerijhouder over
ons heen.
Dat
maakt het zo Panamarenko. Je kijkt rond en vergeet de kunst. Je hoort hier en
daar een fijn gegrinnik en verder niks dan schoon en begeestering. Haast u naar
Campo &
Campo.
Fotos: Stéphanie Lacocque
Reacties
Een reactie posten