Une nuit à Paris
A cosy apartment in Abbesses, with panoramic view. En Izy
treintickets.
Opgewekt toekomen in een stad als Parijs staat in
schril contrast met de tienduizend gilets
jaunes die er betogen op de Champs Elysées. Uit protest tegen meer belastingen plunderen ze grote winkelketens en steken ze het
befaamde Les Fouquet’s in brand. De toestand is gespannen. President
Macron zal helaas vroegtijdig de skipiste moeten verlaten.
Eind vorig jaar werd ons afgeraden Parijs te bezoeken gezien
het dreigende gevaar van die gele hesjes. We annuleerden onze minitrip en
liepen daardoor de digitale expositie van Klimt mis. Nu zijn we er en de gele
hesjes zijn met nog veel meer. We merken
er niks van.
We zullen overnachten in de buurt van de Sacré-Coeur, in een cosy apartment dat vijf sterren krijgt. De foto op de website is veelbelovend. Pierre haalt de sleutels uit zijn kassa.
Hij is patron van café Chinon, waar
Parijzenaars na een week hard werken wat rondkletsen op een zonnig terras. Het voelt als thuiskomen, even toch. Want iets
verderop schuurt de voordeur van ons verblijf scherp tegen de grond. Binnen ruikt
het naar paardenstallen en is het honderd-en-elf treden klimmen vooraleer we
een bed zien. De deur van de zolderkamer opent slechts half en
botst gelijk tegen een vergeelde microgolfoven. We manoeuvreren tussen een vies aanrecht en een zetel waarin zitten
geen optie is. Een uitgeleefde douche en toilet schuiven bijna in elkaar en zitten
verstopt in deze 6m². Daarin vinden
we ook nog een smalle trap richting slaapkamer met panoramisch uitzicht. Het
uitzicht is – eerlijk waar - éblouissant.
Stof heeft zich opgestapeld op de rand van alles wat een
rand kan hebben. De lakens zijn klam en vuil. Ons plan is te slapen en er niks van te
merken. We laten rugzakken achter en keren om. Trappen aflopen valt best mee.
We stappen voorbij de paardenmolen aan de Sacré-Coeur richting Musée de Montmartre en les Jardins
Renoir, vlakbij Lapin Agile. Dit
café ontving artiesten die er naar cabaret luisterden en over kunst praatten. Kunst kwam en deed landbouw, wijngaarden en windmolens
verdwijnen. Het museum vertelt hoe Suzanne Valadon - ooit model en later zelf
schilderes - Renoir, Degas en Toulouse-Lautrec leerde kennen in deze bruisende
wijk vol verf en doeken. Nu is het een oase van rust waar het schildersatelier
alle middaglicht vangt. Wij bezoeken de tentoonstelling van Dorignac en hangen rond in de zonnige tuin.
Maar Parijs is groot en we willen veel zien. We maken de
fout op zoek te gaan naar herinneringen en lopen onze plannen achterna. We haasten
ons voorbij het Louvre en het Institut Arabe op zoek naar een winkel die we maar
niet terugvinden. Tot Parijs ons er op attent maakt dat deze stad geen plan
wil.
Op een terras vlakbij de Notre-Dame proeven we in de eerste
lentezon van een Ricard of twee. Dat deze kathedraal een maand later in
lichterlaaie zal staan, weten we dan nog niet. Wat we wel weten is dat Parijzenaars
heel veel geld vragen voor een mini Ricard. Onze bijdrage aan de wederopbouw schonken
wij aan de horeca in de buurt die het de komende tijd ook niet makkelijk zal hebben. Soit.
Een beetje in de wind en zonder plan kuieren we verder naar Jardin
de Luxembourg. Het wordt kil en met tegenzin moeten kinderen hun bateau-à-voile uit het water halen. We
passeren de Notre-Dame nog eens en beslissen een kaars te branden voor nonkel
pastoor. Met weinig respect voor de viering loopt de toerist in en uit en fluistert
te luid, net als wij. Tot de organist op het wereldberoemde orgel speelt en onheilspellende
klanken dreigend door de kathedraal rollen.
“Het grote orgel is
een van de belangrijkste kunstobjecten van de Notre-Dame met zijn vijf
klavieren en bijna 8.000 orgelpijpen. Het overleefde niet alleen deze brand
maar ook de Franse revolutie dankzij de organist Louis Vierne, die er
onverminderd de Marseillaise op bleef spelen. Hij was 37 jaar organist en
stierf later, inmiddels blind geworden, midden in een recital. Hoe mooi kan je naar de hemel gaan.”
Zonder plan komt le vrai
Paris tevoorschijn. De zon verdwijnt, we weten niet waarnaartoe maar het is
goed zo. Achter elke hoek schuilt een prachtige foto van een stad die tot rust
komt. De laatste winkeliers halen alle waren binnen en sluiten af terwijl cafés
en restaurants openen en beginnen vol te lopen. We kuieren doelloos verder tot honger ons
gidst naar een restaurant met een warm interieur. Maar wacht. In Parijs neem je
niet zomaar plaats aan een lege tafel; je krijgt een tafel toegewezen. De
garçon is de patron. We smeken om een
plek waar we lang kunnen blijven hangen alhoewel het eten snel aanrukt. Die krijgen we en ze laten ons met rust in de drukte van het spitsuur.
Rond middernacht doorkruisen we Parijs richting het achttiende.
We laten de lift naar
Place du Tertre links liggen en lopen de trap op net wanneer iedereen terug naar
beneden komt. Het plein boven is leeg en er staat veel wind. Dit was een plek
waar boomwortels de kasseien naar boven duwden. Artiesten zaten op
kampeerstoeltjes in de schaduw te schilderen of portretten te tekenen. Er werd
gekeuveld en gelachen. Er werd gerookt en wijn gedronken en toch hing er de
geur van lekkere koffie en pannenkoeken. Nu forceert een nieuw hotel zich het
plein op; het is vlak en het ruikt naar producten om schoon te maken.
Om twee uur in de ochtend wordt ons gevraagd of
we niet willen getekend worden. Maar wij zien er verfrommeld uit en willen
horizontaal in een vies bed, het is zover. We maken de tekenaars duidelijk dat
er nog een klimpartij naar een cozy
apartment met een ongelofelijk uitzicht op ons wacht. Zij hebben ons ook nog
iets te vertellen.
“Twee jaar geleden stierven
hier niet minder dan vijftienduizend bejaarden tijdens een uitzonderlijke hete
zomer. De oudjes woonden op mansardes zoals jullie cozy apartment en de hitte hakte
ongenadig in op deze zolderkamers. Velen onder hen leefden geïsoleerd en heel
wat overledenen werden zelfs niet geïdentificeerd omdat niemand hen miste. Parijs
bekommert zich niet om bejaarden op zolderkamers, ook al is het moorddadig om
in die hitte op een mansarde te moeten wonen.”
We wandelen in stilte terug. Zonder morren klimmen we de escaliers op en poetsen onze tanden aan het vuile aanrecht om daarna tussen de gore
lakens te kruipen. Mijn reisgezel droomt de hele nacht vreemde dromen, ik
slaap als een roos.
Toch moet ik die nacht nog regen gehoord hebben en terug
ingeslapen zijn. Echt wakker word ik van de duiven op het dak. De Eiffeltoren warmt
zich op in de zon en wij willen snel naar buiten. Parijs is zoveel mooier dan
dit appartement. Zonder wassen en scheren wandelen we voor eens en altijd
de deur uit.
Het achttiende wordt wakker. Vooral toeristen laten zich op
dit uur bedienen met een jus d’orange, een koffie en een croissant. Omdat het een
feestdag is, krijgen wij er een omelet bij.
We willen Les Halles nog zien. Het betonnen plein heeft veel
groen en gras gekregen dat nog even niet mag betreden worden. We passeren de lange rijen toeristen aan het Centre Pompidou en kuieren de Marais in, steken
pleintjes dwars over en gaan zitten als Parijs het vraagt. Deze zondagse passe-temps staat - spijtig-spijtig - in
tegenstelling tot de klok die aangeeft dat het tijd is om te vertrekken. Om
snel te gaan, nemen we de metro. Tip één? Niet doen, onder de grond doe je meer kilometers en duurt het
langer dan boven de grond.
“Parijs is zo mooi omdat deze stad tijdens
de oorlog niet werd gebombardeerd. Andere steden hebben daar niet over kunnen
beslissen.”
Tip twee. Als een Parijse garçon niet in je richting kijkt terwijl jij je handen hoog in de
lucht steekt, zwaait en roept omdat je wil betalen, vertrek dan. Ze zullen het
wel leren. Tip drie. Vraag wat mini, moyen en large betekent als het over Gin
of Ricard gaat. Vraag of je korting krijgt op een moyen, dat brengt de sfeer
erin. Parisiens zijn toffe mensen
maar de rest van de wereld is dat ook. Het is niet omdat ze met 2,14 miljoen
zijn dat ze ons een beetje mogen belazeren. Verder alles top. Tout top.
PS. Tip vier heeft niks met Parijs te maken maar ik geef
deze er graag bij. Calculeer altijd een-trein-missen in. Zo creëer je tijd om
te landen in je reis.
Reacties
Een reactie posten